Klachtenprocedure
Niet tevreden? Laat het ons weten
Ben je niet tevreden over de voorlichting, de behandeling, de begeleiding, het verblijf, of de manier waarop we met je omgaan? Of is er iets anders aan de hand?
Laat het ons dan weten. Dit geeft ons de kans om samen naar een oplossing te zoeken.
Heb je een klacht?
Volg dan deze stappen.
1: Probeer de klacht eerst te bespreken met je behandelaar of persoonlijk begeleider.
2. Gaat het over een medewerker, dan is een goede tussenstap eerst in gesprek te gaan met diens leidinggevende. Onze medewerkers van de administratie/receptie kunnen je de naam en de contactgegevens van de leidinggevende geven. Bel hiervoor 088-606 1600.
3. Kom je er niet uit? Bel dan onze klachtenfunctionaris op 088 - 606 1978.
Of mail naar klachtenfunctionaris@iriszorg.nl. De klachtenfunctionaris is niet in dienst van IrisZorg en is onafhankelijk en onpartijdig.
4. Als de bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet lukt, of je bent echt niet tevreden, dan biedt de Wet Kwaliteit, Klachten en geschillen zorg (Wkggz) je de mogelijkheid dit geschil voor te leggen aan de onafhankelijke geschillencommissie. IrisZorg is aangesloten bij de geschillencommissie Zorg algemeen. Bekijk de website van de Rijksoverheid.
Als je zorg krijgt bij IrisZorg in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz) en je hebt een klacht: dan wordt je klacht niet behandeld door de klachtenfunctionaris, maar door de klachtencommissie.
Neem contact op via klachtencommissie@ggnet.nl of Antwoordnummer 7513, 7230 ZX Warnsveld
1. Probeer de klacht eerst te bespreken met je behandelaar of persoonlijk begeleider of diens leidinggevende.
2. Wil je een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie? Daarvoor moet je het klachtenformulier invullen. Je kan het ingevulde en ondertekende formulier mailen naar klachtencommissie@ggnet.nl. De klachtencommissie is onafhankelijk en werkt voor meerdere zorgorganisaties.
Heb je een klacht over IrisZorg Reclassering?
Krijg je begeleiding vanuit IrisZorg Reclassering en heb je een klacht? Volg dan deze stappen.
1: Probeer de klacht eerst te bespreken met de reclasseringsmedewerker om wie het gaat.
2: Kom je er samen niet uit? Of gaat de klacht direct over de medewerker?
Bespreek de klacht dan met de leidinggevende van de reclasseringsmedewerker. De leidinggevende voert dan met jou en de medewerker een bemiddelingsgesprek.
Lees meer over de klachtenregeling reclassering
3: Kom je er ook in het bemiddelingsgesprek niet uit? Dan kun je per mail of per brief een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie Reclassering. Dit moet je doen binnen zes weken na het bemiddelingsgesprek van stap 2.
Contactgegevens Klachtencommissie
Klachtencommissie Reclassering
Postbus 8345
3503 RH Utrecht
E-mail: klachtencommissie@reclassering.nl
Telefoon: 088 - 8042330
Te maken met verplichte zorg?
De patiëntenvertrouwenspersoon helpt.
De patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) is er voor jou als je met verplichte zorg te maken krijgt of hebt gehad. Dat kan binnen IrisZorg en ook thuis (ambulant). En als je vrijwillig bent opgenomen of thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang en mogelijke dwang.
Deze persoon:
- is onafhankelijk en werkt niet voor IrisZorg;
- geeft advies, zodat je het probleem zelf kunt oplossen;
- gaat samen met jou naar de persoon om wie het gaat, om de klacht te bespreken;
- kan je helpen met het invullen van het klachtenformulier.
Hoe bereik je de patiëntenvertrouwenspersoon?
Kliniek Zevenaar, kliniek Tiel en ambulante verplichte zorg:
E. van Buuren
06 - 15 56 69 06
e.van.buuren@pvp.nl
Kliniek Wolfheze
S. Janssen
06 – 49 63 70 38
s.janssen@pvp.nl
Krijg je geen contact?
Bel dan met de Stichting Patiëntenvertrouwenspersonen (PVP):
0900-444 8888
of mail naar: helpdesk@pvp.nl
Onder de 18 jaar?
De Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg is er voor jouw vragen en klachten
Je ontvangt zorg van IrisZorg. Ben je jonger dan 18 jaar en/of ouder of verzorger van een kind in behandeling en heb je klachten of vragen over de jeugdhulp? Dan kun je de Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)-vertrouwenspersonen bellen of online je vraag of klacht insturen.
De AKJ- vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en niet in dienst van IrisZorg. De vertrouwenspersoon luistert en geeft waar nodig informatie, advies of ondersteuning.
De AKJ neemt zelf geen klachten in behandeling, maar kan je informeren over wat je kunt doen met de vragen of klachten die je hebt. Ook zijn zij bereikbaar voor advies en overige vragen over de jeugdhulp. De klachtenregeling IrisZorg blijft van toepassing.
Direct contact met een vertrouwenspersoon? Bel: 088 555 1000
Een klacht indienen, een vraag stellen, of om advies vragen kan ook via het online formulier op de website: AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Er zijn aparte formulieren voor jongeren en voor ouders/verzorgers.
Meer over rechten, plichten, privacy en klachten
Lees meer over rechten, plichten, privacy en klachten in deze folder.
Of lees onze uitgebreide klachtenregeling.
Hier lees je het Jaarverslag van de Klachtenfunctionaris 2023.