IrisZorg gaat digitaal: alle Basis GGZ vanaf nu via de Digipoli

IrisZorg gaat digitaal

Vanaf 1 maart 2025 vinden bij IrisZorg alle nieuwe Basis GGZ-trajecten digitaal plaats via de Digipoli. We sluiten hiermee beter aan op wat een deel van onze cliënten van ons verwacht: een moderne en flexibele manier van behandelen, waar en wanneer dan ook.

“We zien dat de behoefte aan laagdrempelige en snel inzetbare zorg toeneemt,” legt Anne van Naerssen, teamleider van de Digipoli, uit. “De groeiende behoefte onder mensen die anyplace, anywhere, anytime behandeld willen worden, past helemaal bij de Digipoli. Want veel mensen zijn inmiddels ook gewend om via apps en beeldbellen te communiceren.” Door de kortdurende verslavingsbehandelingen alleen nog digitaal aan te bieden, kunnen we ook efficiënter werken. We verwachten dat dit op termijn ook positief bijdraagt aan de afname van de wachtlijsten.   

Cliënten positief over digitale behandeling

Afgelopen jaar voerden we al een pilot uit. Eén van de digitale behandelaren, Saskia van der Steen, werkte in 2024 twee keer een maand volledig digitaal vanuit Spanje. “De cliënten die deelnamen aan de pilot zijn positief over de werkwijze en de structuur. Ze vinden het prettig om thuis te blijven”, legt Saskia uit. Want niet alleen de behandelaar kiest zijn of haar eigen werkplek, ook de cliënt bepaalt zelf vanaf waar die inbelt: thuis vanaf de bank, of juist een andere plek.

 “De cliënten geven aan meer ‘in’ de behandeling te zitten en veel meer zelf aan de slag te gaan met de online modules.” De behandelgesprekken verliepen ook een stuk efficiënter. “We beginnen op tijd en we stoppen op tijd. Er gaat geen tijd verloren aan small talk, het zoeken naar een spreekkamer of het halen van koffie”, vertelt Saskia. 

Digipoli team 

Het Digipoli team werkt regio-overstijgend. De (regie)behandelaren zijn getraind om met behulp van ons e-healthplatform Minddistrict cliënten volledig digitaal te behandelen. Dit gebeurt met videobellen in combinatie met het inzetten van online behandelmodules volgens onze methodiek: de Community Reinforcement Approach (CRA).